fbpx

Matkani erityisluokanopettajan opintoihin

Moikka! Täällä kirjoittelee Isabella, ensimmäisen vuoden erityispedagogiikan opiskelija Joensuusta. Opiskelen täällä Itä-Suomen yliopistossa erityisluokanopettaja- ja erityisopettajaopintoja, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että alusta asti minulla on automaattisesti pitkänä sivuaineena luokanopettajan opinnot. Joten tässä paketissa tulee opiskeltua sekä erityisluokanopettajan, erityisopettajan että luokanopettajan pätevyydet. Lyhyen sivuaineen voi valita kiinnostuksen mukaan itse!

Koen tällä hetkellä, että olen opiskelemassa oikealla alalla, mutta en ole aina tiennyt mitä haluaisin opiskella. Jos sinä siellä tuskailet ammatinvalintakysymysten äärellä, etkä esimerkiksi ole vielä lukiolaisena varma mitä haluat tulevaisuudessa tehdä, ei hätää. Oma koulutuspolku varmasti ajan myötä selkiytyy omalla painollaan, eikä vielä lukion alkupuolella ole kiire tietää mitä haluaa opiskella. Opettajan ammatti ei minullakaan ole ollut lapsuudesta asti haaveammattina, vaikkakin se on kulkenut ajatuksissa vaihtoehtona muiden joukossa. Itsekään en lukiossa vielä tiennyt mitä haluan seuraavaksi opiskella tai mikä minusta mahtaa tulla isona. Lukion alussa olin melko varma, että haluan lähteä opiskelemaan psykologiaa. Kuitenkin monien käänteiden kautta elämä heitti eteeni uuden suunnitelman. Idea psykologian opiskelusta jäi taka-alalle ja ajatus koulumaailmassa työskentelemisestä alkoi kiehtoa enemmän.

Lukion abivuonna ajattelinkin, että minusta tulee luokanopettaja. Ryhdyin hyvissä ajoin ennen yhteishakua etsimään mahdollisia opiskelupaikkoja, ja eteeni tuli opiskeluvaihtoehdoista vastaan myös erityisopettajaksi opiskelun mahdollisuus. Olin kuitenkin varma jo kertaalleen päätetystä suunnitelmastani hakea luokanopettajan opintoihin, joten pohdin, että erityispedagogiikkaa kohtaa heränneen kiinnostuksen voisi myöhemmin kuitata opiskelemalla sitä esimerkiksi sivuaineena. Yhteishaun lähestyessä ajatus erityisopettajaksi opiskelemisesta ei jättänyt minua rauhaan. Reflektoin paljon omaa ajatusmaailmaani ja olin ison päätöksen edessä, kuten kaikki muutkin opiskelijat, jotka yhteishaun kynnyksellä hahmottelevat tulevaisuutensa ääriviivoja. Lopulta päätin, että minun on pakko kuunnella sitä mitä sydän sanoo, vaikkakin vaati rohkeutta muuttaa suunnitelmia viime hetkellä. Lopulta yhteishaussa päädyin hakemaan sekä erityispedagogiikkaa että luokanopettajaopintoja, ja yhtenä hakukohteena oli juuri Joensuu ja erityisluokanopettajan opinnot, missä kumpikin kiinnostuksistani yhdistyivät.

Pääsin todistusvalinnan kautta soveltuvuuskoevaiheeseen, eli en käynyt VAKAVA-pääsykokeessa, joten siitä minulla ei ole kokemusta kertoa enempää. Kasvatusaloille ei voi päästä suoraan todistusvalinnassa, vaan täytyy myös päästä soveltuvuuskokeesta läpi. Se olikin jännittävä kokemus, jota kohti valmistauduin muun muassa pohtimalla ja kirjaamalla ylös omaan opettajuuteen liittyviä ajatuksia ja käsityksiä. Jos aiot hakea opettajaksi tai opiskelemaan jotain muuta kasvatusalaa mihin soveltuvuuskoe kuuluu pakollisena, suosittelisin siihen valmistautuessa miettimään esimerkiksi omia vahvuuksia sekä myös kehityskohteita. Itse koin hyödyllisenä kirjoittaa ajatuksia auki, sen pystyy toteuttamaan vaivattomasti esimerkiksi päiväkirjaan tai puhelimen muistioon. Päiväkirjapohdinnan kautta pääsin hyvin käsiksi niihin ajatuksiin, mitä opettajuus minulle merkitsee ja miksi minusta tulisi hyvä opettaja. Kun nämä asiat sai selvitettyä itselleen ajatustyön kautta, oli helpompaa onnistua vakuuttamaan myös haastattelijat soveltuvuuskoetilanteessa. Minulla oli apuna oman työskentelyn lisäksi myös soveltuvuuskoevalmennus.

Kesällä kun tulokset opiskeluvalinnoista tulivat, oli edessä taas suuri muutos. Opiskelupaikka toisella puolella Suomea, kaupungissa, jossa en koskaan ennen ollut käynyt. Tämä tuntui samaan aikaan jännittävältä sekä innostavalta ajatukselta. Syksyllä edessä oli muutto Joensuuhun ja opiskelun aloittaminen. Siitä lähtikin käyntiin aivan ihana fuksisyksy, joka sisälsi uusia ystäviä, opiskelijatapahtumia, seikkailuja uudessa kaupungissa, yliopistomaailmaan tutustumista sekä mielenkiintoisia opintoja. Meidän kannustavat tuutorit auttoivat hyvin fukseja sopeutumaan yliopistoon. Muiden fuksikaverien kanssa jaettiin puolin ja toisin korvaamatonta vertaistukea aina koti-ikävän iskiessä. Yksin ei siis tarvinnut jäädä. Vaati rohkeutta lähteä toiselle puolelle Suomea opiskelemaan, mutta päätös ei tosiaankaan ole kaduttanut. Kannustankin juuri sinua lähtemään rohkeasti kohti omia tavoitteita. Sellaisiakin, jotka saattavat tuntua vähän liian suurilta tavoiteltaviksi. Haluan uskoa, että kova työ ja määrätietoinen asenne palkitaan pitkässä juoksussa.

Tällä hetkellä opinnoissani on menossa ensimmäinen opetusharjoittelu, missä olen päässyt konkreettisesti kurkkaamaan koulun maailmaan. Harjoittelussa olen saanut oppia paljon uusia asioita, ja kokemus on vaan vahvistanut sitä, että olen valinnut opiskeltavaksi minulle oikean alan. Erityispedagogiikan opintoja minulla ei vielä juurikaan ole ollut, mutta valitsin alkuvuodelle Erityispedagoginen näkökulma oppimisen tukemiseen -kurssin, mikä on antanut pienen sysäyksen erityispedagogiikan opiskeluun sekä avaimia ammatillisen identiteetin rakentumiseen. Ajattelen, että opettajan ammatti sopii ihmiselle, joka omaa hyvät sosiaaliset taidot ja pitää ihmisläheisestä työstä. Koen että opettajan ammatissa hyödyllisiä piirteitä ovat myös järjestelmällisyys, mutta toisaalta joustavuus. Näiden lisäksi esimerkiksi luovuus sekä utelias uuden oppiminen ja kokeileminen ovat sellaisia ominaisuuksia, joista opettajaopiskelijalle on hyötyä. Jos opettajaksi opiskelu tuntuu kutsuvan sinua, tärkeintä hakuprosessissa ja opiskelussa kuitenkin on oma kiinnostus alaa kohtaan, eivätkä niinkään tietyt yksittäiset ominaisuudet.

 

Monelle opiskelemaan lähteminen saattaa tuntua kunnon hypyltä tuntemattomaan, mutta silti kannustan lähtemään kohti omia tavoitteita ja unelmien opiskelupaikkaa. Se saattaa alussa tuntua jännittävältä, mutta palkitsee varmasti myöhemmin mielekkäiden opintojen ja uusien kokemusten myötä. Jos sinulla heräsi jotain kysyttävää erityisluokanopettajaksi opiskelusta tai Itä-Suomen yliopistossa opiskelusta, minulle saa rohkeasti tulla laittamaan viestiä Instagramissa @opiskeluja. Kiitos kun luit, tsemppiä jokaiselle opiskeluihin!

Isabella Mattsson
Isabella Mattsson

Olen Isabella Mattsson, 19-vuotias erityispedagogiikan opiskelija Joensuusta. Päivittelen enemmän opiskelusta, opejutuista sekä oivalluksistani Instagram-tililläni, jonka löydät nimellä @opiskeluja

Facebook
LinkedIn

Tsekkaa myös nämä!

Kliiniset opinnot logopedialla

Olen Anni ja opiskelen nyt toista vuotta logopediaa Oulun yliopistossa. Ymmärrettävämmin, minusta tulee isona puheterapeutti, kunhan saan viiden vuoden opinnot kasaan ja

Ruokaa opiskelijabudjetilla: hernekeitto

Ruokaa opiskelijabudjetilla -sarjan toisessa vinkkireseptissä käydään kouluruokien klassikon hernekeiton valmistus, sillä hernari on tunnetusti myös yksi niistä ruoista, jotka sopivat opiskelijankin kukkarolle.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.