fbpx

Kliiniset opinnot logopedialla

Olen Anni ja opiskelen nyt toista vuotta logopediaa Oulun yliopistossa. Ymmärrettävämmin, minusta tulee isona puheterapeutti, kunhan saan viiden vuoden opinnot kasaan ja laillistuksen Valviralta.  

Logopedian opintojen aikana opiskelemme laajasti teoriaa puhutun ja ymmärretyn kielen  kehityksestä, kieliopista, ihmisen aivojen toiminnasta, puhe-elimistön anatomiasta ja fysiologiasta,  psykologiasta ja kaikista niistä pulmista, joita kielen kehityksen aikana voi ilmetä tai jotka ilmenevät  vasta aikuisiällä esimerkiksi sairauden ja onnettomuuden myötä. Meidän on hyvä tietää kielen sosiaalisesta puolesta, käytämmehän sitä nimenomaan ollaksemme yhteydessä toisiimme ja lisäksi olisi
hyvä osata hieman tilastotiedettä, kuulolääketiedettä ja hammaslääketiedettä.
Teoriapohjan tarve on iso ja opiskelijana kaiken tämän keskellä voi joskus olla hieman avuton olo.

  

Yksikään puheterapeutti ei silti pärjää työssään ilman, että osaa soveltaa oppimansa teoriaa käytäntöön.Työelämässä pidämme parhaimmillaan vuosien terapiajaksoja sellaisille asiakkaille, joilla on useampi kuin yksi kielellinen vaikeus ja näin kuntoutuksessa tulee osata ottaa huomioon valtava  määrä erilaisia näkökulmia. Tiedän ehkä teoriassa jo, minkälaiset tavutoistot ja epäsanat auttavat dyspraktisen
lapsen kuntoutuksessa, mutta tiedänkö, miten rakennan niistä tavoitteellisen ja
järkevän kuntoutuskokonaisuuden ja ujutan sadat tuhannet tavutoistot sekä
muut menetelmät leikkeihin, jotta lapsi motivoituu kuntoutukseen. Tiedän
myös, mikä ero on fonologisella häiriöllä ja dyspraksialla, mutta jos vastaanotolleni tulee epäselvästi puhuva lapsi neuvolan lähetteellä, osaanko kiinnittää  tutkimuksissani huomion oikeisiin asioihin? 

 

Osan näistä taidoista oppii edes jotenkin vasta vuosien työkokemuksen jälkeen. Onneksi yliopisto tarjoaa meille valtavasti mahdollisuuksia harjoitella toisillamme ja ennen kaikkea ihan oikeilla asiakkailla opintojen aikana. Toisen vuoden alusta alkaen
aineopintojen kurssit muodostuvat suurilta osin luento + harjoituskerta -yhdistelmistä. Näin luennolla kuulemme teorian ja perään harjoituksissa pääsemme tutustumaan arviointimenetelmiin ja kuntoutusmenetelmiin, tulkitsemaan oikeiden asiakkaiden testipisteitä, tekemään kuntoutussuunnitelmia ja pohtimaan ryhmissä case-tapauksia. Lisäksi toisen vuoden keväällä saamme ensimmäisen oman asiakkaamme, 10x 45 minuutin artikulaatioterapiaan. Asiakas tulee terveyskeskuksesta lähetteellä ja kuntoutamme hänet aivan kuten terveyskeskuksessakin. Opintojen aikana saamme kuntouttaa yhteensä 4 omaa asiakasta ja jaksot ovat  pituudeltaan 10, 15, 20 tai 25 kertaa niin, että jokainen opiskelija pitää yhteensä 60 terapiakertaa. Terapioita
varten meillä on ensiluokkaiset klinikkatilat yliopistolla. Klinikkatiloista löytyy  terapiahuoneet, seurantahuoneet, mieletön välinevarasto, ohjaushuoneet, odotustila sekä opettajien työhuoneet.  

 

Ensimmäisen oman asiakkaan vastaanottaminen ja kuntouttaminen tuntuu siltä, kuin heitettäisiin  syvään päätyyn, kylmään veteen. Terapiajaksojen edetessä tulee varmasti ajan myötä huomaamaan  oman kehittymisensä ja oppimisensa, mutta ainakin minulle ensikontaktiterapia on tarjonnut vallan  runsaasti myös muistutusta asioista, joita en

todellakaan vielä osaa. Onneksi meillä on jokaisella oma ohjaaja, laillistettu puheterapeutti, joka käy seuraamassa terapiakertoja ja jolle voi käydä purkamassa  sydäntään aina, kun siltä tuntuu. Ohjaaja käy tarkasti läpi terapiasuunnitelmat, teoriataustat, kirjaukset ja oppimispäiväkirjan, eikä mitään tarvitse, tai saakaan päättää itse. Tämä systeemi luo hyvän pohjan  turvalliselle käytännön oppimiselle, kun saamme rauhassa totutella puheterapeutin rooliin. 

 

Opiskelijaterapioiden lisäksi pääsemme jo ensimmäisenä vuonna pitämään ryhmissä Kielellisen  tietoisuuden kerhoja 5–6-vuotiaille lapsille. Neljäntenä vuonna käymme kiertoharkassa tutustumassa  erikoissairaanhoitoon, terveyskeskukseen sekä yksityiseen sektoriin ja vielä viidentenä vuonna  pääsemme 4 kuukautta kestävään
loppuharjoitteluun itse valitsemaamme paikkaan. Pääsemme  opintojemme aikana Oulussa tutustumaan ja harjoittelemaan käytännön työtä valtavan laajasti ja  määrällisesti paljon! Viiteen vuoteen mahdutettuna opinnot ovat toki paikoin aika tiukka paketti, mutta aikaa vapaa-ajallekin kyllä jää. Kaikkiaan olen todella tyytyväinen siitä, miten yliopisto järjestää harjoittelumahdollisuudet ja kuinka loistavat tilat niitä varten meillä on. Oulun Logopedian  yksikön tiloihin voi käydä tutustumassa Instagramissa
ainejärjestömme Communica ry:n tilillä. Sinne  on kuvattu esittelyvideot meidän terapiatiloistamme sekä välinevarastosta. 

 

 

Anni Grekula
Anni Grekula

Olen toisen vuoden logopedian opiskelija ja kertoilen opinnoista instagramissa tilillä @annilogolla. Tykkään pitkistä unista, aurinkoisista kävelylenkeistä ja hyvästä ruuasta!

Facebook
LinkedIn

Tsekkaa myös nämä!

Matkani erityisluokanopettajan opintoihin

Moikka! Täällä kirjoittelee Isabella, ensimmäisen vuoden erityispedagogiikan opiskelija Joensuusta. Opiskelen täällä Itä-Suomen yliopistossa erityisluokanopettaja- ja erityisopettajaopintoja, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että alusta

Ruokaa opiskelijabudjetilla: hernekeitto

Ruokaa opiskelijabudjetilla -sarjan toisessa vinkkireseptissä käydään kouluruokien klassikon hernekeiton valmistus, sillä hernari on tunnetusti myös yksi niistä ruoista, jotka sopivat opiskelijankin kukkarolle.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.